Комуникацията по света расте с огромни темпове както в домашна, така и бизнес среда. Една от причините е наличието на все повече технологии и начини за лесна и бърза комуникация.
Например сред бизнеса набира популярност IP телефонията. Тя позволява да се намалят разходите, да подобрят качеството и обслужването както на служителите, така и на клиентите.
Домашните потребители пък увеличават интереса си към VoIP услугите. Те също предлагат по-ниски разходи, по-добро качество на разговорите и възможност за по-евтина комуникация с приятели, които са на другия край на света.
Термините VoIP и IP телефония често се използват за едно и също нещо. Означават ли наистина една и съща технология или има разлики?
Както често се оказва, отговорът е „да“ и „не“. От чисто практическа гледна точка, двете технологии извършват едно и също – осигуряват телефонни разговори. Именно затова мнозина възприемат двата термина еднозначно. От техническа гледна точка обаче имат значителни разлики и затова не трябва да бъдат използвани с едно значение, тъй като може да доведе до сериозни обърквания сред техниците.
IP телефония
Накратко, IP телефонията е процес на прилагането на дигитални технологии към комуникационни системи, за да може да се използва хардуер и софтуер за осъществяването на разговори по интернет. VOIP описва възможността да се добавят гласови и други функции към приложения и за различни цели. Например евтини или безплатни разговори по интернет, вместо да се използва телефонна централа.
IP телефонията описва цялата бизнес концепция и е цялостно решение за дигитална комуникация. То започва с определянето на нуждата на дадения бизнес и след това на тази база се определя хардуерът и софтуерът, които ще са нужни за реализиране на решението. Някои описват IP телефонията като процес за използване на интернет протоколи за комуникация през дигитални мрежи. VoIP е със сходно описание, но реално е осигуряването на лесни за потребителите функции, които да улеснят процеса.
VoIP
VoIP е базиран на стандарти протокол, който осигурява трансфера на гласов трафик в дигитална среда. Мрежата може да бъде частна за вътрешни комуникации. А ако се добави и интернет връзка, може да се използва и за разговори на дълги разстояния по целия свят. Именно затова VoIP може да бъде смятан като подвариант на IP телефонията.
Най-честата имплементация на VoIP в домашни условия е използването на умни устройства за приложения като Skype и WhatsApp. Те предлагат безплатни (и платени) гласови разговори, като са алтернатива на традиционните телефонни системи и мобилната телефония.
Достъпът до интернет WiFi става все по-разпространен на много повече места, включително публични. Някои общини вече предлагат и безплатен WiFi на основните си площади. Затова VoIP има шанс да стане сериозен конкурент на традиционната телефония.
Друга важна разлика е, че IP телефонията има предвид цялата инфраструктура, която е нужна за дигитална комуникация. VoIP е само протокол за комуникация.
Какво е нужно за използването на IP телефония и VoIP?
IP телефонията покрива много повече неща от просто гласова комуникация и телефонно оборудване. В нея влизат и самите VoIP телефони и протоколът. Затова изискванията за внедряване са различни.
Както вече дискутирахме, IP телефонията е процесът по дигитализиране на мрежа за комуникации. Както всеки друг бизнес проект, това изисква първо дефиниране на целите и очакванията от дигиталната телефония. Ако не го направите, няма да знаете дали проектът е бил успешен или не.
Най-честите причини са намаляване на разходите, тъй като дигиталната система може да премахне нужната от прехвърляне на разговорите през различни места, улеснява вътрешната мрежа и премахва международните такси. Също така се намаляват разходите за път. Технологията помага и за подобряване на имиджа на компанията, защото може да създаде впечатление за наличие на местни офиси. Може да се предложат локални номера за връзка, а разговорът реално да се извърши с международен център без това да оскъпява услугата за клиента и за компанията.
Следващата стъпка е да се определи, избере и внедри нужната инфраструктура. Това включва мрежово оборудване, дигитална централа и др. За по-малките компании подходящо решение често е да се избере аутсорсинг на услугата или дигитален хостинг.
За VoIP имплементация, изискванията са по-малки. Просто трябва да се изтегли и инсталира нужното приложение на умно устройство или компютър и да има интернет връзка.
Именно затова има значителна разлика между IP телефония и VoIP. Макар и тези разлики често да са от значение най-вече за ИТ експертите. За обикновените хора термините са еднакви и най-вероятно още дълго време ще бъдат взаимозаменяеми.
Диджитал Бокс разполага с разнообразна гама от лесни за използване IP/Voip телефони :
Тази статия все още няма коментари